A bosszútörvény bevezetése történelmi bűn, ami még több jogot von el a pedagógusoktól. A nagyfokú pályaelhagyás Orbán Viktor és Pintér Sándor hibája, aminek az lehet a következménye, hogy nem lesz elég pedagógus, akik taníthatnák gyermekeinket.
A státusztörvényt nem ad megfelelő választ a hazai oktatás rendszerválságára, ezért az LMP nem támogatja ebben a formában annak elfogadását. Az LMP támogatja viszont, hogy nemzeti konszenzus szülessen a hazai oktatásrendszer egészének újratervezéséről, amiben a kormány és a parlamenti pártok mellett egyenlő partnerként ülnek az asztal körül a pedagógus érdekképviseletek, oktatásszakértők, pedagógusok, diákszervezetek.
Ma a magyar diákok esélye a közoktatásban nem egyenlő, ami nem csak az Alaptörvény szellemével ellentétes, hanem súlyosan deformálja a jelen és a jövő magyar társadalom tagjainak az életesélyeit. Aki nem kap megfelelő oktatást, hátránnyal lép ki a munkaerőpiacra, aminek pedig súlyos gazdasági következményei vannak az adott régió munkaerőpiacára nézve. Ez a helyzet bosszútörvény bevezetésével tovább fog romlani.
A pedagógusokat a státusztörvénnyel nemcsak a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény, hanem a munka törvénykönyve hatálya alól is kiszerveznék. A tanárok, tanítók és óvónők tömeges távozásával az évről-évre szűkösebb létszámú szakmai utánpótlás képtelen felvenni a lépést. Ráadásul a bosszútörvény nem jelent valós béremelést.
Tovább korlátozza a tanítás szabadságát: a státusztörvény elveszi a nevelőtestület szakmai szabadságát, a fontos döntéseket átadja a tankerületeknek és felsőbb vezetésnek, oda, ahol nem tudják, hogy mire van szükség a gyermekek megfelelő oktatásához.
Az LMP a státusztörvény tervezetet alaposan szemügyre vette, ezért számos módosító javaslatot közösen dolgozott ki a PDSZ-szel, és tárgyalt róla a PSZ-szel. A módosítójavaslatok között olyanok szerepelnek, amik biztosítják a pedagógusok megfelelő munkakörülményeit, biztosítják a szakmai autonómiát, nem növelik a munkaterhet, nem vonnak el jogot.