A felsőoktatás szétrombolására a közoktatás összeomlásával egyidőben kerül sor, ami hazánk egyik legnagyobb tragédiájának tekinthető

Az elmúlt 12 év oktatáspolitikai intézkedései szégyenfolttá tettek minket Európa színterén. 2010-ben még 140 308-an jelentkeztek a szeptemberi felsőoktatási képzésekre, 2022-ben viszont már csak 99 192-en. A mai magyar fiatal felnőttek alig 33 százalékának van diplomája, szemben az Európai Unió 41 százalékával. Bár a 2020-as rekordalacsony hallgatói létszámot még a koronavírus-járvány hatásának tudhattuk be, idén már nem lehet a járvánnyal magyarázni az alacsony számokat.

Az elmúlt kormányzati ciklusban a köz- és felsőoktatást olyan szavakkal jellemezhetjük, mint a szakmai egyeztetések hiánya vagy a rövidtávú politikai és gazdasági előnyök kicsikarása a szakmaiság helyett. Ennek eredményeképpen a felsőoktatás szétrombolására a közoktatás összeomlásával egyidőben kerül sor, ami hazánk egyik legnagyobb tragédiájának tekinthető.

Az elmúlt 10 évben leépült a felsőoktatás. A felvételi eljárás szigorítása miatt a társadalmi mobilitás annyira csökkent, hogy a hátrányosabb helyzetű fiatalok felsőoktatásba való bejutása esélytelenné vált, miközben Budapesten elitegyetemek vették át a színteret. Az állam közben a diplomák minőségét is eladta a saját népszerűségéért cserébe azzal, hogy kétszer is elengedte nyelvvizsga-követelményt.

Pár év alatt véghez vitték a felsőoktatás privatizálását, felszámolták az elszámoltathatóságot. Az átszervezések miatt alig van esély a kicsi vagy rosszul finanszírozható képzések megtartására, a hallgatószám növelésére, az akadémiai szabadság és autonómia fenntartására.

Az oktatásnak hosszú távú tervekre és szakmai alapú stratégiára van szüksége, hiszen a fiatalok az átgondolatlan, öncélú intézkedések vesztesei. Bár a finanszírozás növekedett 2022-ben, ez semmi ahhoz képest, amit a 2010-es évek elején vontak ki az ágazatból. Haladéktalanul vissza kell pótolni a köz- és felsőoktatásból kivont százmilliárdokat! Emelni kell az oktatásban dolgozók bérét, megvalósítani a szakmai autonómiát! Hosszú távú oktatáspolitikai stratégia kell, mely legalább a mesterképzésig ingyenessé teszi a diplomát mindenki számára és lehetővé teszi, hogy a lakhatási kérdések senkit se akadályozzanak a felsőoktatási tanulmányokban.

Dr. Schmuck Erzsébet és Kanász-Nagy Máté,
az LMP társelnökei

Kapcsolódó hírek

Most Te jössz!