Azok után, hogy éles szóváltás alakult ki a közlekedéspolitikáért felelős korábbi államtitkár, Vitézy Dávid és Lázár János között az 1-es számú vasútvonal felújítása kapcsán, most kiderült, hogy a munkálatokhoz szükséges 29 kilométernyi sínt, gépeket, betonaljakat és munkaerőt a V-Híd Zrt. a Budapest-Belgrád projektből helyezett át ide.
Egy pillanatra láthatjuk, hogy egy normális országban hogyan is kellene történnie a vasúti fejlesztések előnyben részesítésének (azt leszámítva, hogy „természetesen” a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló V-Híd nyerte el mindkét megbízást). Nem a kínai érdekeket szolgáló, magyar nagyvárosokat elkerülő Budapest-Belgrád vonalra kellene elkölteni 1000 milliárd forintot, ráadásul Kínának eladósodva, hanem a közlekedésszakmai szempontok, vagyis a magyar emberek érdekeinek megfelelő vonalakra. A fővonalakon biztosítani kell egységesen legalább a 120 km/h-ás sebességet (160 km/h-ás szakaszokkal), a mellékvonalakon pedig a 80 km/h-át. Mindezt kiegészítve egy jól működő, országos, ütemes menetrenddel, a klímabérlet bevezetésével, és a mellékvonali járművek lecserélésével vonzó, megbízható vasúti szolgáltatást kapnánk.
Ha egy esetben a V-Híd képes volt jó helyre csoportosítani az erőforrásait, meg lehetne ezt tenni máskor is. Az LMP – Magyarország Zöld Pártja felszólítja a kormányt, hogy tárgyalja újra a Budapest-Belgrád projekt műszaki tartalmát. Ha nem a kínai érdekeket akarják kiszolgálni, a 150-es vonalra elég lenne egy tized annyiba kerülő fejlesztés is, a felszabaduló erőforrásokból pedig rendbe lehetne tenni az országos vasúthálózatot.
Bakos Bernadett,
az LMP országgyűlési képviselője
Dr. Keresztes László Lóránt,
a Fenntartható fejlődés bizottság LMP-s elnöke