Fábián Gergely, a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára ma azt állította, hogy akkumulátorok nélkül nincs klímasemlegesség és nincs autógyártás sem. Ezzel olyasmit cáfolt, amit senki nem állított. Ugyanakkor ez semmilyen módon nem magyarázza, hogy miért pont Magyarország kellene, legyen a fél Európát ellátó akkugyári telephely, annak minden környezeti és gazdasági terhével.
Az államtitkár ma több, alapvető kérdésben csúsztatott és félremagyarázta a helyzetet. Többek között összemosta az akkumulátorokat „az energiatárolással”, ami utóbbi valóban nélkülözhetetlen a zöld átmenethez, azonban ennek több tucat módja van a lítiumionos akkumulátorokon kívül.
Az sem igaz, hogy „a jövő teljesen elképzelhetetlen elektromos autóipar és akkumulátorok nélkül.” A zöld átállás elsősorban az autómennyiség csökkentését és a tömegközlekedés fejlesztését követeli meg, és ami marad, az legyen nem fosszilis meghajtású. Az összes autó elektromosra cserélésére a világ összes erőforrása sem elég.
Az is hamis állítás, hogy Magyarország jól járna gazdaságilag a 30%-ra növekvő autóipari-akkuipari szektorral. Magyarország vállalati GDP-jének már így is 50%-át külföldi tulajdonú vállalatok állítják elő. Ez az arány 60% fölé nőne. Ez az extrém magas, EU bajnok arány extrém mértékű kiszolgáltatottságot is jelent, extrém magas költségekkel.
Tudatosan hamis állítás, hogy az óriási akkuipari beruházások a magyarországi autógyártás és munkahelyeinek megőrzése miatt kellenek. A tervezett akkumulátorgyártó kapacitások (5 millió autónyi) ugyanis akár 10-szeresen is meg fogják haladni a hazai autógyártási kapacitását (5-600 ezer autó) – mégha minden egyes autó elektromos lenne is, ami még nagyon sokáig nem lesz. A helyzet az, hogy az óriási akkuipari kapacitások azért kellenek, hogy fél Európa autógyárait innen lássák el – hazánkra hárítva annak minden környezeti és gazdasági terhét.
Szintén hamis állítása volt, hogy „Magyarország a 4. akkumulátorgyártó nagyhatalom lehet”, ugyanis semmiféle nagyhatalom nem leszünk attól, hogy multinacionális cégek telephelyéül szolgálunk. A multik anyaországai maradnak a „nagyhatalmak”.
Annak viszont örülünk, hogy a GFM közelítette álláspontját az LMP követeléséhez, és 2030-ra már 55%-kal kívánják csökkenteni az üvegházhatású gázok kibocsátását. Ám ehhez sincs szükség az erőforrászabáló és magyar gazdaságot is megnyomorító akkugyárakra – a tömegközlekedés fejlesztésére, a lakások leszigetelésére és a talajművelés átalakítására annál inkább.
LMP Sajtó