Ha nem lépünk fel az óvodapedagógus-hiány ellen, a széthulló rendszer óriási károkat okozhat a gyermekek testi-lelki fejlődésében. Az óvodákban évek óta nincs elég óvodapedagógus, a kormány mégsem tett semmit a helyzet javítására. 2020 óta már csak 8 és 12 óra között követelmény, hogy a gyermekekkel diplomás óvodapedagógus foglalkozzon; így romlik a minőség, egyre kevesebb óvodában tudják biztosítani a csoportonként két óvodapedagógust, és egyre több helyen fordul elő, hogy a gyerekeket érdemi pedagógiai végzettség nélküli személyek „nevelik”. Az sem segít a helyzeten, hogy az óvodapedagógus szakokra a mai napig a legalacsonyabb pontszámokkal lehet bekerülni és évek óta nincs már alkalmassági vizsga sem.
Mostanra gyakran a még dolgozó egyedüli óvodapedagógusra hárul az óvodai csoport teljes szakmai felelőssége és a hatalmas adminisztrációs terhek. Eközben a fizetés megalázóan alacsony, így még többen hagyják el a pályát, fiatalok pedig alig jönnek. A pedagóguspályáról évente nagyjából 3000-ren mennek nyugdíjba, a pályára újonnan ennek viszont csak töredéke kerül és marad az első 5 év után is, aminek elsősorban a megalázó bérek és a rossz munkakörülmények az oka.
A kormány valójában nem próbálja megoldani az óvodapedagógus-hiányt, hiszen nem a problémát szüntette meg, hanem a megoldási lehetőséget: tavaly óta kevesebb támogatás jár az óvodáknak, a megmaradt óvodapedagógusoknak pedig még nagyobb terhekkel kell megküzdeniük. Valódi változás ellenben csakis olyan rendszerszintű intézkedésekkel érhető el, mint többek között a munkakörülmények javítása, a pálya vonzóbbá tétele és a valódi bérfejlesztés.
Hohn Krisztina,
az LMP frakcióvezető-helyettese
Ungár Péter,
az LMP országgyűlési képviselője