Kanász-Nagy Máté és Ungár Péter írásbeli kérdéssel fordult Pintér Sándor belügyminiszterhez azzal kapcsolatban, hogy mit tesz a kormány az ellen, hogy a roma gyerekeket ne sújtsa a legdurvább diszkrimináció? Milyen intézkedéseket tesznek, hogy az iskolarendszer csökkentse az otthonról hozott hátrányokat, mindenki számára egyenlőbb esélyeket teremtve az életkezdéshez?
A Rosa Parks Alapítvány kutatásából készült friss jelentés rámutat, hogy sok esetben az ép értelmű roma gyerekeknek is a speciális, de szegregált oktatást javasolják, mert ott kevesebb kudarc éri őket. Ennek oka az, hogy a normál tantervű iskolák kevésbé tudják őket befogadni, az otthonról hozott hátrányaik, esetleges tanulási zavaraik miatt, mint a gyógypedagógiai iskolák. A gyermekek valós képességei azonban ezt nem igazolják. Mindez visszavezethető a befogadó oktatás feltételeinek hiányára, az iskolarendszer felkészületlenségére. A kutatási jelentés külön foglalkozik a strukturális diszkrimináció jelenségével.
A kormány mostanában sokat beszél a gyermekvédelemről, de a fentebb említett tények azt mutatják, hogy cselekvésben nem történik előrelépés. Ezért Pintér Sándornak válaszokat kell adni olyan kérdésekre, hogy terveznek-e bármilyen változtatást azzal a diagnosztikai folyamattal, amelyből hiányoznak az alapvető eljárási garanciák? Hogyan tervezik a vizsgálati folyamat feletti szülői kontrollt erősíteni, a szülőket tájékoztatni és jobban bevonni a vizsgálatba? Hogyan fogják biztosítani az iskolaérettsége és képességei alapján az inkluzív oktatásba való gyerekeknek, hogy valóban integrált körülmények között tudjanak tanulni?
Ungár Péter, az LMP társelnöke
Kanász-Nagy Máté, az LMP frakcióvezető-helyettese