A kormány által benyújtott jövő évi költségvetés nagy vesztesei a leszakadó vidéki térségek. Forráselvonások, sok éve húzódó rendszerproblémák kezelésének elodázása, sőt, ezek mélyítése olvasható ki a tervezetből. A kormány vidékellenes politikájából öt bűnt ki kell emelni, melyek különösen nagy károkat fognak okozni a vidéken élők számára.
A gépjárműadó elvonása leginkább a kistelepüléseket fogja nehéz helyzetbe hozni. Egyes önkormányzati szövetségek szerint a kistelepülések kétharmadának likviditási problémát okoz az elvonás, így tovább nehezíti a legalapvetőbb közszolgáltatások biztosítását.
Az alsóbbrendű közúthálózat rendkívül rossz állapotban van, hiszen 17 ezer kilométer mellékút vár azonnali felújításra, és ez a szám évről évre nagyobb lesz. A kormány a jövő évi költségvetésben – a korábbi évekhez hasonlóan – csupán 4-500 kilométer felújítását finanszírozza, így ez a probléma lassan kezelhetetlenné válik.
Szintén a vidéki térségekben élők közlekedését nehezíti súlyos mértékben, hogy a kormány 34 vasúti mellékvonalon lényegében megszűntette az érdemi személyszállítást. Ahelyett, hogy fejlesztenék a vidék életében fontos szerepet betöltő mellékvonalakat, és megfelelő menetrendeket dolgoznának ki, halálra ítélték azokat.
Nem készült fel a kormány egy EU-s kötelezettségből adódóan jövő évben esedékes helyközi közösségi közlekedési piacnyitásra sem. Nem alakította ki a megfelelő megrendelői hálózatot, nem történtek meg a megfelelő fejlesztések az állami közlekedési vállalatnál. A kormány tehát nem épített fel garanciákat az utazóközönség megfelelő ellátása érdekében, ezzel is kiszolgáltatva a vidéki térségeket a majdani piaci szereplők profitéhségének.
A vízügyi ágazat csőd szélére került, részben az ágazatot sújtó különadó miatt. A közműadó aránytalanul nagymértékben terheli meg a vidéki, jellemzően önkormányzati tulajdonú szolgáltató cégeket, ahol azonos vezetékhosszra lényegesen kevesebb fogyasztó jut. A cégek az állami segítség hiányában nem tudják elvégezni a megelőző karbantartási munkálatokat, elvándorol a szakképzett munkaerő, ezáltal hosszabb távon veszélybe kerülhet az ivóvízellátás. A kistelepülések és nehéz helyzetben lévő kisvárosi önkormányzatok nem képesek a szükséges hozzájárulás teljesítésére.
Tisztán látszik tehát, hogy a vidéki Magyarország vesztese ennek a költségvetésnek. Az LMP frakciója a módosító javaslatok mellett indítványokat terjesztett az Országgyűlés elé a vasúti mellékvonalak megmentése, és vízügyi szektor problémáinak kezelése érdekében.
Dr. Keresztes László Lóránt
frakcióvezető, LMP – Magyarország Zöld Pártja
https://www.facebook.com/Keresztes.Laszlo.Lorant/videos/2657961911144397/