Lázár János mai sajtótájékoztatóján kiderült: az eddig tudott összeg több mint kétszeresével, 700 milliárd forinttal támogatja a debreceni akkugyártáshoz kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztéseket. A szintén kínai érdekek szerint épülő Budapest-Belgrád vasúttal együtt már 1500 milliárd forintot fordít a kormány a kínai tőkét kiszolgáló beruházásokra. S bár Lázár János sokat beszélt a nagyvárosok agglomerációiról, egy bejelentés fájóan hiányzott: hogy a kormány legalább 1/3 részben támogatja minden település közösségi közlekedését.
13 év semmittevés után a Fidesz-kormány is felébredt, hogy át kellene alakítani a közösségi közlekedés működését és finanszírozását, hogy az Alaptörvényben is garantált jogukkal a magyar közlekedők élni tudjanak. Egyes intézkedések, mint például az országos és vármegyei napijegyek jó irányba mutatnak, ám egy dolog fájóan hiányzik: hogy a kormány segítsen fenntartani az egyébként kötelező feladatként meghatározott települési közösségi közlekedést. A más országokban jól működő rendszerek példája azt mutatja, hogy a központi kormánynak legalább 1/3-ad arányban kell részt vállalnia a finanszírozásból.
Lázár János folyamatosan Budapestre hivatkozik, hogy más városokkal szemben a központi költségvetés 12 milliárd forintot ad a BKK fenntartására. De vajon mi akadályozza meg a kormányt, hogy a vidéki települések közlekedését is támogassa, akár a kívánatos 1/3 arányban? Ennek forrásigénye, ahogy a 12 milliárd is eltörpül a debreceni akkugyártáshoz kapcsolódó beruházásokra adott 700 milliárd forint, és a kínai érdekeket kiszolgáló 800-1000 milliárd forintban kerülő Budapest-Belgrád vasút mellett.
Lázár János Budapestnek is tett egy javaslatot a bérletek kölcsönös érvényességéről. Az LMP által javasolt klímabérlet is minden helyi és távolsági közlekedési eszközre érvényes lenne, ezért ez helyes lépés, de csak akkor, ha méltányos megállapodás születik a bérletekből befolyó pénz kormány és Főváros közti megosztásáról. Amint ez megtörténik, valamint a kormány megnöveli a BKK működésének támogatását legalább egyharmados arányra, ez az ötlet minden további nélkül megvalósítható. Azonban jelzésértékű, hogy a Fővárosnak nyújtott kompenzációról, a bevételek megosztásáról egy szót sem mondott Lázár János, ezek nélkül pedig az ajánlat csak a Budapest-bérlet körüli politikai cirkusz újabb állomásaként értelmezhető, valós, az utasok érdekét szolgáló javaslatként nem.
Bakos Bernadett,
az LMP országgyűlési képviselője