Az LMP a közösségi közlekedés fejlesztését, az erre juttatott források jelentős növelését sürgeti.
Bakos Bernadett, az LMP országgyűlési képviselője csütörtöki, online is követhető sajtótájékoztatón az ellenzéki párt javaslatait ismertetve azt mondta, hogy az ország- és vármegyebérletet klímabérletté kellene alakítani.
Szóvá tette, hogy előbbi nem érvényes a településeken belül, ezzel szemben az LMP által javasolt klímabérletet lehetne akár a városi közlekedésben is használni. A klímabérletet megfelelő kompenzáció mellett vezették volna be – jegyezte meg.
Jelezte: a közlekedési cégek kompenzációja mellett pályafelújításra és a járműállomány cseréjére is szükség lenne. Húszmilliárd forintból az összes vasúti mellékvonalon használt, de jó minőségű motorvonatokat lehetne forgalomba állítani – közölte, országos ütemes menetrend és regionális közlekedési szövetségek felállítását is szorgalmazva.
Bakos Bernadett rámutatott: az Európai Unióban a közösségi közlekedés az egyetlen terület, ahol nem sikerült csökkenteni az üvegházhatású gázok kibocsátását.
Az autók döntő többségükben kőolaj alapú üzemanyagokkal közlekednek, és Magyarországon egymillióval nőtt az elmúlt tíz évben a személygépkocsik száma. Az ellenzéki politikus közlése szerint az üvegházhatású gázkibocsátás 24 százaléka a közlekedésből származik, és a kibocsátás 2013 óta 39 százalékkal nőtt Magyarországon. A közlekedés zöldítése nélkül nem lehet klímavédelemről beszélni és nem lehet elérni a környezetvédelmi célokat – jelentette ki.
Azt mondta, a közösségi közlekedés ma rendkívül rossz állapotban van. Magyarországon az elmúlt három évtizedben több mint kétszer annyit fordítottak autópálya-építésre, mint a vasúti infrastruktúra fejlesztésére – mutatott rá, szóvá téve a vasúti mellékvonalak bezárását, az agglomerációs vasútvonalak fejlesztésének leállítását is.
MTI/LMP Sajtó